CD Vánoční zpívání, 13. 12. 2003

Česká duchovní a vánoční hudba v nových nahrávkách našich pěveckých sborů

Jako hudební dárek pod vánoční stromek roku 2003 se objevily dva zajímavé kompaktní disky Pražského smíšeného sboru (sbm. Miroslav Košler) a Foerstrova komorního pěveckého sdružení (sbm. Lukáš Vasilek)...

... Společným jmenovatelem studiové nahrávky CD s titulem Vánoční zpívání jsou dedikace cyklů českých a evropských koled v úpravách současných českých autorů Foerstrovu komornímu pěveckému sdružení.

Patrně nejzajímavější je cyklus deseti českých koled z pera profesora Konzervatoře v Praze Vadima Petrova (nar. 1932), který propůjčil svůj název celému CD. Úpravy známých i méně známých koled s kontrastními náladami (Bílá peřinka, Dlouhý noci, Štědrý den, Co to znamená, Narodil se Kristus Pán, Zelená se louka, Jak jsi krásné, neviňátko, Koleda, koleda, Štěpáne, Koledníci, Zima větrnice) jsou půvabné, svěží, kompozičně vynalézavé, rytmicky atraktivní. Cyklus, který zvukově oživují housle, violoncello, kontrabas a kytara, měl svou úspěšnou premiéru na Vánočním koncertu Foerstrova komorního pěveckého sdružení v Betlémské kapli v roce 2002.

Vznik Pěti jihočeských koled (Gloria in excelsis Deo, Požeň, bratře, Hopsa, pacholátka, Když Panna Maria, Pojďte, hoši k nám) Jany Veverkové (nar. 1953) spadá do doby jejího působení ve funkci sbormistryně FKPS (1995 – 1999). Jde o klasické a cappellové úpravy méně známých koled, které nevybočují z harmonické tradice a ctí lidový charakter lidových nápěvů.

Na zmíněném Vánočním koncertu FKPS v roce 2002 zazněl i třetí z cyklů uvedených na tomto CD – Koledy evropských národů v úpravách brněnského skladatele Evžena Zámečníka (nar. 1939). Mezi devíti vánočními písněmi najdeme koledy z Francie, Itálie, Polska, Anglie, Rakouska (Stille Nacht), temperamentní koledu španělskou i známou českou Půjdem spolu do Betléma. Skladatel respektuje tradiční ráz písní, které obohacuje instrumentálním doprovodem (flétna, housle, violoncello), podporujícím jejich národní charakter.

CD Vánoční zpívání uzavírá cyklus českých koled v úpravách pražského skladatele Otmara Kvěcha (nar. 1950) Slyšte, slyšte pastuškové. Sedm známých vánočních písní (Slyšte, slyšte, pastuškové, Hle, hle, támhle v Betlémě, Štědrej večer nastal, Tedy poženem, Já bych rád k Betlému, Pochválen buď Ježíš Kristus, Chtíc, aby spal) doprovázejí různé sestavy hudebních nástrojů vytvořené např. flétnami, lesním rohem, trubkou, varhanami a bicími nástroji, které zvyšují svou barevností potřebnou náladu.

Nahrávky svědčící o velmi dobré pěvecké technice sboru, suverénní intonaci a přesvědčivém rytmickém cítění nesou výraznou pečeť umělecké osobnosti mladého dirigenta FKPS Lukáše Vasilka (nar. 1980). Jeho hudba dýchá, výstavba frází, skladeb i cyklů je logická, dynamicky a tempově vyvážená, výrazově bohatá. CD Vánoční zpívání Foerstrova komorního pěveckého sdružení představuje ukázku solidní, zodpovědné umělecké práce.

Jiří Kolář
6. 1. 2004

Vytisknout stránku